Elke persoon moet worden ingeschreven in de registers van de gemeente waar die persoon zijn hoofdverblijfplaats gevestigd heeft, op de plaats waar deze werkelijk gedurende het grootste deel van het jaar verblijft. Het is ook die gemeente waar je terecht moet voor jouw officiële documenten (bv. identiteitskaart, rijbewijs).
Als je tijdelijk en kortstondig buiten de gemeente van jouw hoofdverblijfplaats verblijft moet je de dienst Burgerzaken van jouw gemeente op de hoogte brengen. Jouw hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door jouw tijdelijke afwezigheid. Je blijft ingeschreven in de registers van jouw gemeente.
Voorwaarden
De mogelijkheden tot tijdelijke afwezigheid (binnen- of buitenland) worden strikt beperkt tot:
- verblijf in een verpleeginrichting, rusthuis of psychiatrische instelling
- minder dan 1 jaar afwezig zijn voor:
- vakantieverblijf
- reizen in verband met jouw gezondheid
- studie- of zakenreizen
- beroepsopdrachten in binnen- of buitenland
- studenten
- gedetineerden
- beroepsmilitairen en burgerpersoneel
- dienstplichtigen (enkel voor niet-Belgen)
- personeel van de federale politie en meer dan 1 jaar afwezig
- Belgische diplomatieke ambtenaren
- personen waarvan de verdwijning sinds 6 maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie.
Bijkomend moet je een hoofdverblijfplaats hebben waar je op elk ogenblik naar kan terugkeren.
Bewijs
Breng tijdens de afspraak bij dienst Burgerzaken volgende documenten mee:
- Identiteitskaart
- Bewijsstukken waaruit blijkt dat je aan 1 van de voorwaarden voldoet
- Aanvraagformulier (785.91 KB) "pdf"
Procedure
Een aangifte van tijdelijke afwezigheid gebeurt tijdens een afspraak bij de dienst Burgeraken. Zij zullen aan de hand van de voorwaarden nagaan of jij hiervoor in aanmerking komt. Om een afvoering uit het bevolkingsregister te vermijden, is de mogelijkheid voorzien om aangifte te doen van elke tijdelijke afwezigheid van meer dan 3 maanden.
Wanneer je meer dan 6 maanden ononderbroken afwezig bent op jouw hoofdverblijfplaats zonder melding te maken van jouw tijdelijke afwezigheid, kan dit aanleiding geven tot een afvoering van ambtswege door het college van burgemeester en schepenen, voor zover jouw huidige woonplaats niet gekend is.
Indien je na de tijdelijke afwezigheid terugkeert naar België, moet je ook jouw terugkomst melden bij dienst Burgerzaken. Zij zullen dan door de politie een woonstcontrole laten uitvoeren om te bevestigen dat je effectief opnieuw op de hoofdverblijfplaats verblijft.
Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. Je kan de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat je niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval moet je je laten inschrijven in de andere gemeente of laten uitschrijven naar het buitenland.