In de eID zit een microchip waarmee je:
jouw identiteit online kan bevestigen
documenten elektronisch kunt ondertekenen.
In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om jouw identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
- de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig
- Opgelet: Het certificaat voor de elektronische handtekening vervalt na 10 jaar en kan niet worden vernieuwd.
- De huidige identiteitskaart blijft een geldig fysiek identiteitsdocument. Als je de elektronische functionaliteiten niet gebruikt en niet op reis vertrekt naar het buitenland, is een hernieuwing van de kaart niet noodzakelijk.
- Heb je na 10 jaar toch de elektronische handtekening nodig of reis je naar het buitenland, dan kan je jouw kaart gratis hernieuwen bij jouw gemeente.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je altijd verantwoordelijk om jouw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat jouw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van jouw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij jouw gemeente een nieuwe eID aan.
Wat breng je mee?
Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:
jouw oproepingskaart
jouw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van jouw eID:
jouw oude identiteitskaart
de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook jouw pin- en pukcode vermeld staan.
Pasfoto
Als je zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Heb je geen recente pasfoto? Geen probleem, onze medewerker van dienst Burgerzaken kan kosteloos tijdens de afspraak een foto van jou maken aan het loket.
Indien je toch liever zelf de foto maakt, kan dit momenteel ook nog in onze pasfotocabine (enkel mogelijk vanaf de leeftijd van 3 jaar). Voor het maken van foto's in de pasfotocabine betaal je 6 euro voor 6 foto's. Zorg er dan ook voor dat je een 10-tal minuten voor je afspraak aanwezig bent.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijg je, van de gemeente waar je woont, automatisch een oproepingskaart om jouw eID aan te vragen bij de dienst Burgerzaken van jouw gemeente.
Ook als de geldigheidsperiode van jouw eID verloop, krijg je automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij jouw gemeente:
als jouw eID verloren, gestolen of beschadigd is
als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
als je van naam of geslacht verandert
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Om een identiteitskaart aan te vragen, maak je online of telefonisch een afspraak bij dienst Burgerzaken
Bij verlies of diefstal van jouw identiteitskaart kan je je wenden tot de politie of de dienst Burgerzaken. Als je deze diensten niet kunt bereiken (sluitingsdag, weekend,...), neem dan onmiddellijk contact op met DOC STOP op het gratis nummer 0800 /2123 2123 of met de helpdesk op het telefoonnummer 02/518 21 23 om de kaart te laten blokkeren. Net zoals bij een bankkaart moet je vermijden dat iemand misbruik maakt van jouw identiteitskaart.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken. Je dient dus een afspraak te maken om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen bij dienst Burgerzaken. Je ontvangt een tijdelijk document waarmee je in België jouw identiteit kunt bewijzen.
Afspraak : Aanvraag identiteitskaart
Afhalen
Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat jouw eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
Jouw pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt jouw pincode nodig elke keer je jouw eID wilt gebruiken.
Je hebt jouw pukcode nodig om jouw pincode de eerste keer in te stellen of, als je jouw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
Ook voor het afhalen van de identiteitskaart dient er een afspraak gemaakt te worden bij dienst Burgerzaken.
De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Neem voor meer info contact op met jouw gemeente.
Afspraak : Afhalen identiteitskaart
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.