De gemeenteraad heeft binnen de gemeente Laakdal het oude gemeentehuis aangewezen om huwelijken te voltrekken.
Vanaf april 2018 vinden daarom alle huwelijken plaats in het oude gemeentehuis van Vorst-Centrum (Markt 29, 2430 Laakdal), tenzij dit niet mogelijk is wegens maatregelen ifv de volksgezondheid, werkzaamheden, enzovoort.
Het huwelijk kan plaatsvinden in de gemeente waar een van de aanstaande echtgenoten is ingeschreven in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister.
Voorwaarden
Wettelijke voorwaarden
De voorwaarden om te kunnen trouwen, worden bepaald door de wet van het land waarvan men de nationaliteit heeft. De belangrijkste huwelijksvoorwaarden voor Belgen zijn:
- 18 jaar zijn;
- beide partners moeten toestemmen;
- er mag geen huwelijksbeletsel zijn;
- het mag niet gaan om bigamie;
- het mag niet gaan om een schijnhuwelijk.
De voorwaarden voor vreemdelingen worden bepaald door hun eigen nationale wet.
Praktische voorwaarden
Keuze dag en uur
In Laakdal kan men trouwen op maandag tot en met vrijdag van 10u tot 14u en zaterdag van 09.30 u. tot 12.00 u.
Duur van het huwelijk
Indien men kiest voor een kleine receptie, is de duur van het huwelijk beperkt tot 1u. Indien men dit niet wenst, is de duur van het huwelijk beperkt tot 30 minuten.
Receptie
In Laakdal kan men na het burgerlijk huwelijk een gratis drankje (glaasje cava of fruitsap) aangeboden krijgen. Dit is beperkt tot maximum 35 personen.
Het is niet toegestaan om rijst, bloemenblaadjes, etc. te gooien of bellenblaas te gebruiken.
Wat breng je mee?
- Beide partners moeten hun identiteitskaart meenemen.
- Als er een huwelijkscontract is, moet je niet langer een attest van de notaris voorleggen. De akte wordt door de notaris geregistreerd in het Centraal Register van Huwelijksovereenkomsten.
Procedure
Huwelijksdatum vastleggen
Het vastleggen van een huwelijksdatum mag maximum 1 jaar op voorhand gebeuren.
Om jouw huwelijksdatum vast te leggen, maak je een afspraak bij dienst Burgerzaken. Deze afspraak kan je online maken of telefonisch. Tijdens deze afspraak worden er ook een aantal documenten meegegeven die ingevuld terug meegebracht moeten worden tijdens de tweede afspraak in verband met de huwelijksaangifte.
Zodra de datum en het uur zijn vastgelegd zal de dienst Burgerzaken jullie huwelijksdossier samenstellen door jullie geboorte- en / of echtscheidingsakten aan te vragen. Zij kunnen enkel documenten opvragen die in België opgemaakt of overgeschreven zijn. Voor buitenlandse documenten moet je zelf zorgen.
Gelieve er wel rekening mee te houden dat buitenlandse akten en documenten moeten voldoen aan een aantal voorwaarden, namelijk:
- legalisatie / apostille
- beëdigde vertaling
- niet ouder dan 1 jaar
Voor niet-Belgen, al dan niet ingeschreven in de bevolkings- of vreemdelingenregisters, heeft dienst Burgerzaken nog extra documenten nodig.
Om te weten welke documenten u nodig heeft, neemt u best eerst contact op met hen.
Afspraak : vastleggen huwelijksdatum
Huwelijksaangifte
Ten vroegste 6 maanden en ten laatste 15 dagen voor de geplande huwelijksdatum moet je de huwelijksaangifte doen bij de ambtenaar van de burgerlijke stand. Wil je in Laakdal trouwen? Dan moet 1 van beide partners op het moment van de huwelijksaangifte ook zijn hoofdverblijfplaats hebben in Laakdal.
Om een huwelijksaangifte te doen in Laakdal, maak je ook weer een afspraak bij dienst Burgerzaken. Ook deze afspraak kan je online maken of telefonisch. Tijdens deze afspraak breng je de documenten mee die bij het vastleggen van de huwelijksdatum werden meegegeven.
- Wonen beide partners in het buitenland? Dan kan je aangifte doen in:
- de laatste woonplaats van jou of jouw partner;
- de woonplaats van een bloedverwant tot en met de tweede graad (dat zijn grootouders, ouders, broers, zussen, kinderen, kleinkinderen) van jou of jouw partner;
- de geboorteplaats van jou of jouw partner.
- Als je een andere nationaliteit hebt, moet je eerst de nodige documenten voorleggen aan de dienst Burgerzaken. Deze documenten mogen maximaal 6 maanden oud zijn.
Op de huwelijksdag word je door een ambtenaar van de burgerlijke stand in de echt verbonden. De ambtenaar maakt een huwelijksakte op en ondertekent die digitaal. De akte wordt jullie per post opgestuurd en is het bewijs van de huwelijksvoltrekking.
Het burgerlijk huwelijk kan pas voltrokken worden minimaal 15 dagen en maximaal 6 maanden na de huwelijksaangifte, op voorwaarde dat alle documenten in orde zijn. Het burgerlijk huwelijk moet plaatsvinden vóór het eventuele religieuze huwelijk.