We vinden het belangrijk dat je als inwoner weet wat er binnen de gemeente gebeurt. Daarom stellen we verschillende documenten en beleidsinformatie open ter beschikking.
Op onze website vind je bijvoorbeeld:
- het meerjarenplan, budget en jaarrekeningen
- agenda’s en verslagen van vergaderingen van de gemeenteraad en andere bestuursorganen
Daarnaast heb je als burger het recht om bestuursdocumenten op te vragen of in te kijken (inzagerecht), een kopie aan te vragen of uitleg te vragen over de inhoud ervan. Dat noemen we openbaarheid van bestuur.
Hoe aanvragen?
Om documenten aan te vragen bij de gemeente Laakdal hoef je geen inwoner van Laakdal te zijn. Je moet in principe ook geen reden opgeven waarom je de documenten wilt inkijken.
De aanvraag moet schriftelijk gebeuren, aan mondelinge of telefonische verzoeken wordt geen gevolg gegeven.
Of dien je aanvraag (30.84 KB) "pdf" schriftelijk in via:
- secretariaat@laakdal.be of
- Lokaal bestuur Laakdal, t.a.v. de algemeen directeur, Markt 19, 2430 Laakdal
Een gevolmachtigde (uitgezonderd advocaten) dient een schriftelijke volmacht van de volmachtgever bij deze aanvraag te voegen.
Bouwplannen
Bouwplannen zijn auteursrechtelijk beschermd tot 70 jaar na het overlijden van de architect. Alleen de oorspronkelijke bouwheer kan er een kopie van krijgen. In alle andere gevallen heb je een toestemming van de architect of zijn erfgenamen nodig. *Uitzondering: nieuwe eigenaars van een bestaand pand.
Voeg bij je aanvraag volgende zaken toe:
- een schriftelijk bewijs van eigendom (notariële akte, ...)
- een verklaring op eer waarin je aangeeft het afschrift van de bouwplannen alleen voor privédoeleinden te gebruiken ( verklaring op eer natuurlijke personen (352.93 KB) "word" - verklaring op eer rechtspersonen (353.08 KB) "word").
Beroep
Ben je het niet eens met de beslissing? Dan kan je hoger beroep instellen bij de Beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur. Je hebt daarvoor een termijn van 30 kalenderdagen. Deze termijn gaat in de dag na de verzending van de beslissing van de algemeen directeur. Vermeld waartegen je hoger beroep instelt en voeg een kopie toe van jouw aanvraag en de beslissing.
Wat gebeurt er met je aanvraag?
In de meeste gevallen wordt je aanvraag toegekend. In bepaalde gevallen voorziet de wet echter dat de openbaarmaking niet kan. Er wordt onderzocht of er geen uitzonderingsgronden (bijvoorbeeld wet op de privacy, auteursrechten, ...) van toepassing zijn.
De algemeen directeur neemt een beslissing binnen de 20 dagen nadat de aanvraag in het register is ingeschreven. Deze termijn kan in bepaalde gevallen worden verlengd tot 40 dagen (bijvoorbeeld wanneer er veel opzoekingswerk nodig is).
Je wordt schriftelijk (via mail of brief) op de hoogte gebracht van de beslissing van de algemeen directeur.