In de zuidelijke lob van Veerle (het gebied tussen Kruisstraat, Kapellestraat, Diestse Baan en Veerledorp) werden de afgelopen maanden tijdelijke proefopstellingen getest om de verkeerssituatie te verbeteren. Deze maatregelen zijn ingevoerd naar aanleiding van klachten over sluipverkeer, te hoge snelheden en een gebrek aan veilige voorzieningen voor voetgangers en fietsers.
We willen nu graag van jou horen hoe je deze proefopstellingen hebt ervaren. Wat werkt goed en wat kan er beter? Jouw feedback helpt ons beslissen welke aanpassingen we willen behouden, wijzigen of eventueel terugdraaien.
Welke proefopstellingen werden getest?
Pastorijstraat
- Er werd een dubbelrichtingsfietspad langs de Pastorijstraat aangelegd.
- Het fietspad loopt vanaf Veerledorp (ter hoogte van ’t Krantje) tot aan het kapelletje.
- De fietsoversteek in de Kapellestraat ter hoogte van de kapel is gemarkeerd.
- De voorrangsregeling in de Pastorijstraat wordt aangepast: het verkeer in de Pastorijstraat krijgt voorrang ten opzichte van de zijstraten Pastorijkluis en Veldbraak.
Kruispunt Pastorijstraat – Lakstraat
- De zuidelijke doorsteek wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
- Komende uit de Kapellestraat (fietsstraat) is rechts afslaan richting de sporthal verboden voor gemotoriseerd verkeer. Doorgang blijft wel mogelijk voor fietsers.
- De sporthal is dus voor gemotoriseerd verkeer enkel bereikbaar via de Pastorijstraat.
- Vrachtverkeer komende van de sporthal moet verplicht rechts afslaan. Vrachtverkeer kan niet van de sporthal naar de Lakstraat richting Veerle-Heide.
Lakstraat
- Lakstraat is enkelrichting in het gedeelte tussen Pastorijstraat en Kruisstraat voor gemotoriseerd verkeer. Dit wil zeggen dat verkeer wel van de sporthal richting Veerle-Heide kan, maar niet meer omgekeerd.
- Fietsers kunnen wel in beide richtingen.
Kapellestraat
- Richting Diestse Baan zijn er wegversmallingen aangebracht. Aan het kruispunt met de Diestse Baan zijn wegmarkeringen aangebracht.
- De betonblokken die in eerste instantie werden geplaatst, zijn vervangen door plantbakken. Sommige werden wat verplaatst om de zichtbaarheid of doorgang te verbeteren.
Kruispunt Kruisstraat – Oude Geelsebaan
- De bocht van de Oude Geelsebaan richting Kruisstraat werd meer haaks. Hiervoor werden afscheidingen (jerseys) geplaatst. Met signalisatie en bijkomende verlichting wordt deze ingreep extra zichtbaar gemaakt.
Waarom jouw feedback belangrijk is
Op basis van de meetresultaten en jullie feedback gaan we op zoek naar de meest veilige en leefbare oplossingen voor de zuidelijke lob. Wat goed werkt behouden we, wat kan beter passen we aan. Jouw stem maakt het verschil!
Meer info over de proefopstellingen
Hoe kan je je mening geven?
Wil je mee nadenken over de toekomst van de zuidelijke lob? Dat kan op twee manieren.
- Buurtbewoners ontvingen onlangs een papieren enquête. Deze kan vanaf 20 december worden ingediend bij het onthaal van het gemeentehuis of gedeponeerd in de brievenbus van het gemeentehuis of aan de sporthal.
- Ook andere inwoners kunnen hun ervaring delen via de online bevraging. De bevraging loopt tot en met 20 januari 2026.