Proefopstellingen Veerle (zuidelijke lob) van kracht vanaf 1 augustus

28
jul
2025

Aanleiding proefopstellingen

Lokaal bestuur Laakdal liet een verkeersstudie uitvoeren voor de ‘zuidelijke lob’ in Veerle.  Dit omvat het gebied tussen Kruisstraat, Kapellestraat, Diestse Baan en Veerledorp.

Omdat dit gebied te kampen heeft met verkeersoverlast zoals sluipverkeer, niet respecteren van de snelheidsbeperking en beperkte ruimte, zijn er enkele proefopstellingen ingevoerd. Met deze proefopstellingen willen we nagaan welke aanpassingen er mogelijk zijn om de verkeerssituatie op termijn te verbeteren.

Vanaf 1 augustus wordt de nieuwe tijdelijke verkeerssituatie ingevoerd. De wegversmallingen zullen voorlopig nog in de vorm van betonnen elementen zijn. In de loop van augustus worden deze nog vervangen door mooie plantbakken.

De effecten van deze tijdelijke opstellingen worden continu opgevolgd en gemeten, zodat we ze tijdig kunnen bijsturen waar nodig. In het najaar zullen we de verschillende proefopstellingen evalueren samen met de betrokken buurtbewoners.

Het gaat over volgende ingrepen:

Pastorijstraat

  • Er werd een dubbelrichtingsfietspad langs de Pastorijstraat aangelegd.
  • Het fietspad loopt vanaf Veerledorp (ter hoogte van ’t Krantje) tot aan de kapel. 
  • kaartweergave Pastorijstraat

Kruispunt Pastorijstraat – Lakstraat

  • De zuidelijke doorsteek wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
  • Komende uit de Kapellestraat (fietsstraat) is rechts afslaan richting de sporthal verboden voor gemotoriseerd verkeer. Doorgang blijft wel mogelijk voor fietsers.
  • De sporthal is dus voor gemotoriseerd verkeer enkel bereikbaar via de Pastorijstraat.
  • Vrachtverkeer komende van de sporthal moet verplicht rechts afslaan. Vrachtverkeer kan niet van de sporthal naar de Lakstraat richting Veerle-Heide.

kaartweergave Pastorijstraat-Lakstraat

Lakstraat

  • De Lakstraat is enkelrichting in het gedeelte tussen de Pastorijstraat en Kruisstraat voor gemotoriseerd verkeer. Dit wil zeggen dat verkeer wel van de sporthal richting Veerle-Heide kan, maar niet meer omgekeerd.
  • Fietsers kunnen wel in beide richtingen.

kaartweergave met rechthoek  simulatie Lakstraat

simulatieweergave Lakstraat  simulatieweergave Lakstraat

Kapellestraat

  • Richting Diestse Baan zijn er wegversmallingen aangebracht. wegversmallingen Kapellestraat
  • Aan het kruispunt met de Diestse Baan zijn wegmarkeringen aangebracht.Diestse Baan - simulatie wegmarkeringen

Kruispunt Kruisstraat - Oude Geelsebaan

  • De bocht van de Oude Geelsebaan richting Kruisstraat wordt meer haaks. Hiervoor zijn afscheidingen (jerseys) geplaatst. Aan de hand van signalisatie en bijkomende verlichting zal dit extra zichtbaar zijn.
  • Kruispunt Kruisstraat-Oude Geelsebaan - simulatie

Heb je vragen, opmerkingen of suggesties bij deze proefopstellingen? Laat het ons weten!

Dienst Mobiliteit, mobiliteit@laakdal.be, tel. 013 67 01 10.

Alle info over mobiliteitsstudie zuidelijke lob Veerle


Contactinformatie