Openbaarheid van bestuur
Actieve openbaarheid
De gemeente informeert de burger over het beleid van de gemeente.
Via https://www.laakdal.be/politiek-gemeente kan je op de website een aantal bestuursdocumenten (meerjarenplan, budget, jaarrekeningen …) raadplegen. Je vindt er ook informatie over vergaderingen van bestuursorganen (agenda’s, verslagen …) terug.
Passieve openbaarheid
Je kan ook zelf als burger aan de gemeente vragen om een bestuursdocument in te kijken, er uitleg over te vragen of er een kopie van te krijgen. Hoe je zo'n aanvraag indient, lees je hieronder.
Hoe aanvragen?
Om documenten aan te vragen bij de gemeente Laakdal hoef je niet van Laakdal te zijn. Je moet in principe ook geen reden opgeven waarom je de documenten wilt inkijken.
Je kan een aanvraag doen voor inzage, voor een kopie of voor toelichting van een document. De aanvraag moet schriftelijk gebeuren:
Vul het aanvraagformulier in en stuur het per post of mail naar:
- gemeente Laakdal, t.a.v. de algemeen directeur, Markt 19, 2430 Laakdal
of
Aan mondelinge of telefonische verzoeken wordt geen gevolg gegeven.
In de aanvraag vermeld je dus:
- naam en adres (en indien van toepassing de naam en adres van de persoon voor wie je de aanvraag doet)
- over welke documenten het gaat (of minstens de aangelegenheid waarop deze documenten betrekking hebben)
- de vorm waarin je het bestuursdocument wenst: op papier of digitaal
Bouwplannen
Bouwplannen zijn auteursrechtelijk beschermd tot 70 jaar na het overlijden van de architect. Alleen de oorspronkelijke bouwheer kan er een kopie van krijgen. In alle andere gevallen heb je een toestemming van de architect of zijn erfgenamen nodig.
Uitzondering: nieuwe eigenaars van een bestaand pand.
Voeg bij je aanvraag volgende zaken toe:
- een schriftelijk bewijs van eigendom
- een verklaring op eer waarin je aangeeft het afschrift van de bouwplannen alleen voor privédoeleinden te gebruiken.
Beroep
Ben je het niet eens met de beslissing? Dan kan je hoger beroep instellen bij de Beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur.
Je hebt daarvoor een termijn van 30 kalenderdagen. Deze termijn gaat in de dag na de verzending van de beslissing van de algemeen directeur.
Vermeld waartegen je hoger beroep instelt en voeg een kopie toe van jouw aanvraag en de beslissing.
Wat gebeurt er met je aanvraag?
Normaal wordt je aanvraag ingewilligd. In bepaalde gevallen voorziet de wet echter dat de openbaarmaking niet kan. Er wordt onderzocht of er geen uitzonderingsgronden (bijvoorbeeld wet op de privacy) van toepassing zijn.
De algemeen directeur neemt een beslissing binnen de 20 dagen nadat de aanvraag in het register is ingeschreven. Deze termijn kan in bepaalde gevallen worden verlengd tot 40 dagen (bijvoorbeeld wanneer er veel opzoekingswerk nodig is).
Je wordt schriftelijk (per mail of brief) op de hoogte gebracht van de beslissing van de algemeen directeur.
Contactinformatie
Secretariaat
Gemeentehuis
Markt 19
2430 Laakdal- T 013 67 01 10
- secretariaat@laakdal.be
Openingsuren
- Vandaag open van 09:00 tot 12:00, van 14:00 tot 16:00
- Morgen open van 09:00 tot 12:00, van 14:00 tot 16:00