Veerle: Zuidelijke lob
Lokaal bestuur Laakdal liet een verkeersstudie uitvoeren voor de ‘zuidelijke lob’ in Veerle; dit omvat het gebied tussen Kruisstraat, Kapellestraat, Diestse Baan en Veerledorp. De straten waar het onderzoek zich situeert, zijn op onderstaande kaart groen gemarkeerd.
Presentatie infovergadering 12 maart '25
Tijdens een infoavond voor de bewoners van de betrokken straten, lichtte IOK de resultaten van deze verkeersstudie toe. De huidige verkeerssituatie kwam er aan bod en er werd gekeken naar welke verbeteringen op korte en langere termijn mogelijk zijn.
De presentatie van deze infoavond kan je hier downloaden.
Tijdelijke proefopstellingen
De bewoners kregen meer uitleg bij de tijdelijke verkeersmaatregelen die we via proefopstellingen willen uittesten.
Na de proefperiode evalueren we deze opstellingen om te bepalen welke aanpassingen nodig zijn om de verkeerssituatie in de zuidelijke lob te optimaliseren.
Vragen en extra toelichting naar aanleiding van de infoavond
Uit de infosessie blijkt dat bewoners de noodzaak van maatregelen erkennen. Tegelijk is duidelijk dat een ideale oplossing voor iedereen een moeilijke kaart is. Daarom gaan we op zoek naar de best mogelijke en meest haalbare oplossingen.
Hieronder geven we een overzicht van vragen, opmerkingen of suggesties die regelmatig terugkwamen tijdens de infosessie. De overige meldingen noteren we eveneens en nemen we zeker mee in de evaluatie!
Proefopstellingen
Om de verkeerssituatie ter plaatse te verbeteren, zullen er enkele tijdelijke proefopstellingen komen. De focus ligt op evaluatie en bijsturing.
Begin juli ’25 – dus na het einde van het schooljaar – worden deze proefopstellingen geplaatst en uitgetest. De proefopstellingen worden gerealiseerd met tijdelijke materialen zoals jerseys, paaltjes en tijdelijke signalisatie.
De effecten van deze tijdelijke opstellingen worden nauw opgevolgd en gemeten. Op die manier kunnen we de opstellingen bijsturen waar nodig.
In het najaar van 2025 volgt een evaluatiemoment samen met de bewoners.
Aandachtspunten per straat
Kapellestraat
Voorrang van rechts en eenrichtingsverkeer worden vaak genegeerd.
Mensen houden zich niet aan de maximum toegelaten snelheid.
Er is geen voetpad aanwezig in het gedeelte tussen Diestsebaan en kruispunt Kapellestraat.
Pastorijstraat
Drukte en sluipverkeer.
Auto’s staan foutief geparkeerd aan het begin van de straat (nabij de gewestweg).
Smalle doorgang om als ontsluitingsweg te gebruiken voor deze lob.
Kruisstraat
Drukte en sluipverkeer.
Mensen houden zich niet aan de maximum toegelaten snelheid.
Leyndekker
Wordt frequent als doorsteekweg gebruikt.
Lakstraat
De Lakstraat valt niet binnen deze studie, hier is een aparte studie voor lopende.
Er werden enkele opmerkingen ingediend voor deze straat. Deze meldingen worden geregistreerd en meegenomen in de studie die Lakstraat omvat.
Contactinformatie
Mobiliteit
Gemeentehuis
Markt 19
2430 Laakdal- T 013 67 01 10
- mobiliteit@laakdal.be
Openingsuren
- Vandaag open van 09:00 tot 12:00
- Morgen gesloten