Gemeenteraad keurt oprichting contactpunt huurbemiddeling goed
Uithuiszettingen voorkomen
De gemeente Laakdal wil een contactpunt voor huurbemiddeling oprichten. Door de oprichting van zo een meldpunt voor huurbemiddeling kunnen we preventief inspelen op problemen tussen huurders en verhuurders. Het gebeurt vaak dat door het korte tijdsbestek tussen de kennisgeving van het verzoekschrift tot uithuiszetting en de zitting op de rechtbank de Sociale dienst onvoldoende hulp kan bieden om een uithuiszetting te voorkomen. Een contactpunt voor huurbemiddeling zou geschillen veel sneller kunnen aanpakken, zodat een uithuiszetting eventueel voorkomen kan worden.
Contactpunt via Kempens Woonplatform
De gemeente zal voor het beheren van het contactpunt huurbemiddeling beroep doen op het Kempens Woonplatform. Zij bieden een geïntegreerde intergemeentelijke dienstverlening rond lokaal woonbeleid en beheren een digitaal platform voor meldingen. Het meldpunt zal rond de zomerperiode via een link op de gemeentelijke website bereikbaar worden. Kempens Woonplatform geeft de meldingen door aan de Sociale dienst die op haar beurt de betrokken partijen zal contacteren.
In dialoog tot oplossingen komen
Het meldpunt richt zich op huurders op de private huurmarkt. Zowel huurders, verhuurders als derde betrokkenen kunnen zich tot het meldpunt richten indien er sprake is van een risico op uithuiszetting omwille van huurachterstand, gebrek aan onderhoud van de woning of overlast.