Communicatierapport Laakdal

19
jan
2024

Wij willen onze inwoners goed informeren. Maar wat vinden jullie van onze aanpak? Dat vroegen we jullie via een enquête die Thomas More Hogeschool al in meer dan 30 andere steden en gemeenten uitstuurde. Dit vergelijkend onderzoek geeft ons een goed beeld van jullie tevredenheid over onze communicatie.

In augustus 2023 verstuurden wij 2000 papieren enquêtes naar een diverse groep Laakdallenaren. Daarnaast riepen we onze inwoners op om de vragenlijst online in te vullen. Maar liefst 817 inwoners vulden deze in.

Laakdal kreeg een mooi rapport en dat stemt ons heel tevreden. Uiteraard zijn er ook verbeterpunten waaraan we zullen werken.  

De belangrijkste conclusies vatten we nu alvast voor jullie samen. Bekijk je graag het volledige rapport? Dat vind je onderaan deze pagina terug.


De belangrijkste resultaten

1. Topscore voor het onthaal

Jullie zijn duidelijk tevreden over het onthaal in het gemeentehuis:

  • score onthaalbalie: 8,5/10
  • score algemeen telefoonnummer: 8,2/10
  • score algemeen e-mailadres: 8,2/10
  • score behandeling van meldingen of klachten: 7,9/10.

Onze onthaalkanalen behalen zo de hoogste scores van alle deelnemende lokale besturen. Dat maakt ons ongelofelijk trots!

2. Jullie favoriet: Laakdal Leeft

Het tweemaandelijks infomagazine Laakdal Leeft wordt gelezen door maar liefst 84% van de respondenten. Dat maakt het magazine ons populairste communicatiekanaal. Daarnaast krijgt het magazine een sterke waardering van 8,2/10.

3. Digitale smaakmakers

Jullie zijn duidelijk fan van onze digitale kanalen. De website, het gemeentelijk Facebookkanaal en de digitale infoborden krijgen de hoogste waardering van alle deelnemende gemeenten.

  • Score Facebookpagina van gemeente Laakdal: 8,2/10
  • Score website www.laakdal.be: 8,0/10
  • Score digitale infoborden: 7,6/10 

4. Laakdal Nieuws heeft potentieel

In januari 2023 zijn we gestart met de digitale nieuwsbrief Laakdal Nieuws die tweewekelijks op donderdag gemaild wordt naar alle abonnees. Nog niet alle inwoners kennen ons jongste mediakanaal. De nieuwsbrief krijgt een waardering van 7,9/10 - goed voor een plekje in de top 3 van alle deelnemende gemeenten.

Ontvang jij Laakdal Nieuws nog niet? Schrijf je hier in. 

5. Imago van Laakdal

De meeste inwoners wonen graag in Laakdal. Qua beleving en leefbaarheid scoren we iets hoger dan gemiddeld. Jullie vinden Laakdal vooral bereikbaar, kindvriendelijk, sociaal en groen. Het belangrijkste aandachtspunt zijn de winkelmogelijkheden.


Tips van inwoners

Naast deze resultaten ontvingen we ook feedback en suggesties om ons onthaal en onze communicatie te versterken. De belangrijkste aandachtspunten:

  • Het onthaal wordt zeer positief gewaardeerd, al zijn er nog enkele uitzonderingen. We blijven aandacht besteden aan een kwaliteitsvol, warm en vriendelijk onthaal.
  • Voornamelijk oudere inwoners vrezen het verdwijnen van gedrukte media. Dat is zeker niet de bedoeling; we blijven inzetten op een mix van papieren, digitale en mondelinge communicatie. 
  • Jullie wensen meer info over subsidies en premies, de beslissingen van de gemeenteraad en het college en verhalen over inwoners van Laakdal.
  • Meer dan 2/3 van de respondenten geeft aan voorstander te zijn van het gebruik van WhatsApp of de opstart van de Mijn Burgerprofiel app.

We willen iedereen danken die de tijd heeft genomen om de enquête in te vullen.

Onder de deelnemers werden enkele prijzen verloot. We contacteren de winnaars persoonlijk.

Bekijk het volledig rapport hier

 


Contactinformatie