Niet-Belgen: Verblijfskaart voor kinderen -12 jaar
Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kunnen de ouders vanaf 1 februari 2024 een elektronische verblijfskaart aanvragen.
De verblijfskaart voor EU-burgers vermeldt naast de identiteitsgegevens van het kind ook de gegevens van de ouders. Dit is niet het geval bij de verblijfskaarten van niet-EU burgers.
De meeste verblijfskaarten zijn 3 jaar geldig. Dit is uiteraard afhankelijk van de reden van verblijf en van het type van de kaart. De geldigheidsduur van de kaart is niet beperkt tot de datum van de twaalfde verjaardag. De vreemdeling blijft dus in het bezit van de kaart totdat de geldigheidsduur verstrijkt.
Voorwaarden
De voorwaarden om een verblijfskaart te bekomen zijn:
- Ingeschreven zijn in de registers van de gemeente
- Toegelaten zijn tot verblijf in België
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart zijn verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van het verblijf.
Niet-Belgen waarvan de procedure tot inschrijving afgerond is, kunnen een verblijfskaart bekomen na instructies van Dienst Vreemdelingenzaken in Brussel. Welke verblijfskaart het kind krijgt en hoe lang deze geldig zal zijn, is afhankelijk van de verblijfsprocedure.
Welke types van verblijfskaarten zijn er?
A : Beperkt verblijf
B : Onbeperkt verblijf
EU : Inschrijving EU-burger
EU+ : Inschrijving EU-burger – duurzaam verblijf
F : Niet-EU burger (familielid)
F+ : Niet-EU burger (familielid) – duurzaam verblijf
H : Europese blauwe kaart
K : Vestiging
L : Langdurig Ingezetene
I : ICT
J : Mobile ICT
M : Brexit – duurzaam verblijf
N : Brexit - grensarbeider
De verblijfskaart kan aangevraagd worden tijdens een afspraak bij het gemeentebestuur. Let op: Zowel het kind als 1 van de ouders moet aanwezig zijn bij de aanvraag. Een drietal weken na de aanvraag zal je de PIN- en PUK-code ontvangen waarna de verblijfskaart tijdens een afspraak kan opgehaald worden. Tijdens deze afspraak breng je de codes mee om de kaart te activeren.
Voor bepaalde kaarten zullen er vingerafdrukken genomen worden en is het dus noodzakelijk dat het kind ook bij de afhaling van de kaart aanwezig is.
Meebrengen
- Je huidige verblijfskaart of attest van verlies of diefstal
- Oproepingsbrief
Om identiteitsdocumenten aan te maken, hebben we een pasfoto nodig. Indien je nog een pasfoto hebt die aan de voorwaarden voldoet, mag je deze meebrengen.
Heb je geen recente pasfoto? Geen probleem, onze medewerker van dienst Burgerzaken kan kosteloos tijdens de afspraak een foto van jouw kind maken aan het loket (enkel mogelijk vanaf de leeftijd van 3 jaar).
Indien je toch liever zelf de foto maakt, kan dit momenteel ook nog in onze pasfotocabine (enkel mogelijk vanaf de leeftijd van 3 jaar). Voor het maken van foto's in de pasfotocabine betaal je 6 euro voor 6 foto's. Zorg er dan ook voor dat je een 10-tal minuten voor je afspraak aanwezig bent.
Bedrag
Procedure zonder biometrie | Aflevertermijn | Prijs vanaf 01/01/2025 |
Kids EVK in gewone procedure | 3 weken | €9 |
Kids EVK in spoedprocedure | 1 werkdag (aanvraag vóór 15u) 2 werkdagen (aanvraag na 15u) | €110 |
Procedure met biometrie (A, B, H, K en L-kaart) | Aflevertermijn | Prijs vanaf 01/01/2025 |
Kids EVK in gewone procedure | 3 weken | €9 |
Kids EVK in spoedprocedure | 1 werkdag (aanvraag vóór 15u) 2 werkdagen (aanvraag na 15u) | €110 |
Regelgeving
De afgifte van kaarten aan niet-Belgen wordt geregeld door:
- de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
- de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
- de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
- de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.
- Koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar (B.S. 20 december 1996).
Contactinformatie
Burgerzaken
Gemeentehuis
Markt 19
2430 Laakdal- T 013 67 01 10
- burgerzaken@laakdal.be